Thursday, April 26, 2012

~misteri Bunga Bakawali~

Assalamualaikum semua..
hari ni nak cerita skit pasal Bunga Bakawali..
korang penah dengarkan..klu xpenah dengar,
pi cari lagu Elly Mazlein tajuk Bunga Bakawali..hehehe
Nama saintifik  Epiphyllum Anguliger. Nama lain bagi Bunga Bakawali ini
 juga ialah Ric Rac Cactus, Moon Cactus dan Queen Of The Night.
Tetiba je plak nk cerita pasal bunga ni kan..
bukan aper, sbb kat rumah ade tanam pokok bunga nie..
orang kata bunga ni ssh nk tanam..bunga yg kt umah ni pon,
ayah yg tanam, tu pon beberapa kali mati..
orang kate bunga ni berpenunggu..hmmm ssh nk ckp
sbb ni kepercayaan orang2 dulu..tak dapat nk di pastikan..
aritu, aku b'peluang tuk tgk bunga di kembang..
bunga ni kembang dlm pukul 11 malam sampaila ke pagi..
bila pagi die kuncup balik..
Ni la bunga yang aku ambik malam tu..cantikkan..
menurut kepercayaan kaum cina.Pokok Bakawali boleh mendatangkan tuah dan rezeki sekiranya berbunga. Selalunya ditanam berhampiran dengan tempat mereka berniaga dan diikat dengan reben merah pada tiap-taip dahan. Mereka juga percaya sekiranya pokok Bakawali itu mati atau layu bermakna mereka akan mendapat musibah atau suwey.
Dan juga mengikut katenya bunga ni bole dibuat ubat.
bagi orang-orang Melayu plak, mereka percaya ada orang Bunian akan berada berhampiran pokok bakawali semasa bunganya hendak kembang. Ada juga yang percaya bahawa terdapat seorang dewa dari kayangan yang menjaga bunga ini semasa ia kembang.
Bila search kt tenet, aku baca dah byk plak version psl bunga ni..hmmmm...
tapi yg pasti, mak aku ader crite pasal sorg makcik ni..
die punya la semangat nk tgk bunga ni kembang..siap bawak bunga tu masuk dlm umah..
tgu2 sampai kul 12mlm bunga ni xkembang2 jgk..pelikkan..huhuhu
selepas dari tu ntah macam maner, tiba2 die perasan ade lembaga putih melintas depan die 
dengan sepantas kilat..whooaaaa, yeke?? adehh, ake dgr pon dah naik seram...
nak percaya ke x pon xtau la..sbb mmg bunga ni org cakp ade penunggunya..
aku pon xtau ape pasai bunga xkembang..bunga yg kt umah aku tu, aku tgk kembang molek je..
cantik je..huhuhuh
walau ape2pon ni sumer kepercayaan semata-mata.. rezeki, malapetaka, jodoh dan ajal sudah pun ditentukan oleh Allah SWT. Jangan terlalu percaya kepada perkara yang karut kerana ia boleh merosakkan akidah. btl tak??

 Bakawali... bunga suci
Ditinggalkan sang kekasih
Bakawali... bunga sepi
Tak pernah curang dalam cinta 
Biarpun hatinya sering saja menangis
Dan jiwanya terluka

 meh layan lagu Elly Mazlein ni...

1 kaki merapu:

Unknown said...

aku pny bnyk pohon bunga bakawali

 

:: emmjay_ma :: Template by Ipietoon Cute Blog Design and Bukit Gambang